(+36)1 425 3184
+

Napi jó tanácsok


FIGYELEM CÉGVEZETŐK, ÚJABB KÖTELEZETTSÉG - HATÁRIDŐ: 2017. AUGUSZTUS 30-IG!
Az egyéni vállalkozók kivételével minden céget, és szervezetet érinti a cégkapu regisztrációs kötelezettség. Link: https://tarhely.gov.hu/ckp-regisztracio/kaulogin.html Figyelem a regisztrációt az ügyvezetõk / cégvezetõ kötelessége elkészíteni!
Tegnapi sokk – ami már tényleg sok! Ez biztos, hogy Önt is érinti!
A szakmámban kiemelten fontos a rendszeres továbbképzés, hiszen a rengeteg és folyton változó törvények miatt mindenképpen szükséges az állandó önképzés. Azonban a tegnapi előadáson hallott információtól még én is sokkot kaptam. Már megint egy újabb feladat, ami persze eddig is volt valahol elrejtve a törvény szövegében, azonban a gyakorlati ellenőrzése még nem kezdõdött el, de ami késik, nem múlik.

Tegnap Berényi Mariann transzferár szakértõ az előadásán többek között két érdekeses dologra is felhívta a figyelmünket.

Elsõ: Például, ha egy cég tulajdonosa kölcsönt nyújt a vállalkozásának (ismertebb nevén tagi kölcsön), vagy kölcsönt kap a cégétõl, akkor ebben az esetben a cégnek be kell jelenteni a NAV felé, hogy kapcsolt vállalkozásban áll a magánszeméllyel.

Második: Amennyiben a cégtulajdonos a saját lakására jelenti be a székhelyet, szintén a cégnek be kell jelentenie, hogy kapcsolt vállalkozásban áll a tulajdonossal, függetlenül attól, hogy ez a székhely használat ingyenes, vagy bérleti díjat fizet a vállalkozás.
Figyelem, ma van a határidő! Ha nem fizet a NAV inkasszál!
Ma van a befizetési határideje az éves kötelező kamarai regisztrációs díjnak, melynek összege 5.000 Ft. Nagyon fontos, hogy amennyiben nem kerül befizetésre, akkor a NAV adók módjára leinkasszálhatja a banbról. Miért baj ez? Mert akinek inkasszója volt, az a következő 5 évben nem lehet megbízható adózói besorolásban, pedig ez a besorolás rengeteg kedvezménnyel jár.
Figyelem! Nem mindenkinek ugyan arra a bankszámlára kell utalni, ugyanis a bankszámlák megyénként változnak. Sőt vannak olyan szakmák, mint pl.: az ügyvéd, ők nem a megyei kamarának fizetnek, hanem az ügyvédi kamarának. Tehát minden esetben járjon utána, hogy az Ön vállalkozása melyik megyéhez tartozik, illetve nem tartozik-e speciálisan egy másik kamarához.
Csütörtökön lejár a határidő!
2017-ben a magánszemélyek 80%-nak a NAV készíti a személyi jövedelemadó bevallást.
Mit tegyünk, ha nincs ügyfélkapunk? Hogyan tudjuk megnézni a bevallás tervezetet?
SMS-ben kérhető a bevallás tervezet postázása 2017.03.16-ig, az alábbi módon:
A 06 70 717-7878 telefonszámra küldött SMS-ben megadja adóazonosító jelét és születési dátumát a következők szerint: SZJA_adoazonosíto_ééééhhnn
Mit tegyünk, ha van ügyfélkapunk? Hogyan tudjuk megnézni a bevallás tervezetet?
2017. március 15-e után elérhetővé válik a bevallás tervezet egy kattintással.
NAV trafipax, az új szolgáltatás!
2017. január 01-től a NAV segíti az adózókat, ami azt jelenti, hogy nem minden estben büntet azonnal. Először felhívja a cég figyelmét a hibára, javasolja az önellenőrzést, és amennyiben az adózó ezt megteszi, akkor nem büntet. (Amennyiben a NAV tárja fel a hibát, és ez például 200.000 Ft, akkor kivet még 100.000 Ft adóbírságot, és a késedelmi pótlékot is.)
Mától azt is nyilvánosságra hozzák, hogy pontosan hol fognak ellenőrizni!
Találtunk 130.000 Ft-ot!
Közeleg a személyi jövedelemadó bevallások határideje, és tudják, hogy idéntől a NAV készíti el a bevallásokat a legtöbb esetben. Ezért, amennyiben Önnek adókedvezményre jogosító igazolásai vannak (pl.: biztosítások, első házasok kedvezménye, családi adókedvezmény, stb.) nagyon alaposan tekintse át a NAV által készített bevallás tervezet, ugyanis nem mindegy, hogy milyen sorrendben használja fel a kedvezményeit! Mi az egyik Megbízónknak találtunk 130.000 Ft-ot!
Hogyan csináltuk?
Egy nagyon egyszerű, ámde legális adózási „trükkel”.
Van egy házaspár 2 gyerekkel. Eredetileg azt kérték tőlünk, hogy a férjnél vegyük figyelembe a családi adókedvezményt (amennyiben a NAV készítette volna el az SZJA bevallásukat, akkor a NAV-tól is ezt kérték volna). Azonban a férjnél volt több más adókedvezményre jogosító igazolás is.
Mivel az adókedvezményeknek van saját, maximum felső korlátjuk, és van együttes korlátjuk is, így nem tudtuk volna maximálisan kihasználni az adócsökkentés lehetőségét, és valamennyi adókedvezmény nem fért volna bele az adó visszaigénylés felső korlátjába. Ezért, megkértük a házaspárt, hogy a családi adókedvezmény egy részét tegyük át a feleséghez, így találtunk nekik 130.000 Ft-ot :-)
Javaslat: Nagyon fontos, hogy megfontoltan döntsük el, hogy melyik adókedvezményt tudjuk mi felhasználni, és melyiket tudjuk párunkkal megosztva, és ennek függvényében döntsük el, hogy mit, kinél írunk le az adónkból!
Élt 12 napot!
2017. január 13-val módosították a 2017. január 1-én életbe lépett törvényt, a saját autóval történő munkába járással kapcsolatos költségtérítésről.
Eredetileg január 01-től 15 Ft/km lett a térítés díja, de a törvényalkotók január 13-án kihirdették a módosítást, miszerint 15 Ft/km a maximálisan adható, de a 15 Ft-nak a 60%-át kötelező adni, azaz maradt a 9 Ft kilométerenként.
Munkarend 2017-ben
Lassan közeleg az első munkaszüneti nap, így összefoglaljuk, hogy hogyan alakul 2017-ben a munkarend:
  • március 15. (szerda) Nemzeti Ünnep
  • április 16. (vasárnap) Húsvét
  • április 17. (hétfő) Húsvét
  • május 1. (hétfő) Munka ünnepe
  • június 5. (hétfő) Pünkösd
  • augusztus 20. (vasárnap) Államalapítás
  • október 23. (hétfő) 1956-os forradalom évforduló
  • november 1. (szerda) Mindenszentek
  • december 24. (vasárnap) Szenteste
  • december 25. (hétfő) Karácsony
  • december 26. (kedd) Karácsony
200.000 Ft / számla, a bírság összege, ha elmulasztja ráírni!
2017. január 1-től a belföldön letelepedett adóalanynak kötelező a számlán feltüntetnie a vevő adószámát (vagy csoportos általános forgalmiadó-alanyiság esetén csoportazonosító számának első nyolc számjegyét) feltéve, hogy a számlában áthárított általános forgalmi adó eléri vagy meghaladja a 100 000 forintot.
Adhatunk Önnek 50.000-, vagy esetleg 250.000-Ft-ot?
Előző levelünkben tájékoztattuk Önöket, hogy 2017. január 01-től újabb tevékenységek lesznek online pénztárgép kötelesek. Holnaptól lehet igényelni az 50.000-Ft-os állami támogatásokat. A támogatás összege 50.000-Ft / gép, és maximum 5 gépre igényelhető. Tudja Ön, hogy milyen kötelezettséggel jár, ha megigényli a támogatást? Hívja szakértőnket 2016. november 24-én (csütörtökön) 13:00-13:30 között az alábbi számon +36 1 425 3184.
Újabb pénztárgép köteles tevékenységek 2017-től
Az alábbi tevékenységeket tette pénztárgép kötelessé a NAV:
  • 45.20 szerinti gépjármû javítási, -karbantartási tevékenység
  • 45.32 szerinti gépjármûalkatrész kiskereskedelmi tevékenység
  • 45.40 szerinti motorkerékpár, -alkatrész kereskedelmi, javítási, karbantartási tevékenység
  • 49.32 szerinti taxis személyszállítási tevékenység
  • 66.12 szerinti értékpapír-, árutőzsdei ügynöki tevékenységből kizárólag a pénzváltási tevékenység
  • 86.10 szerinti fekvőbeteg-ellátási tevékenységből kizárólag a plasztikai sebészeti tevékenység
  • 93.13 szerinti testedzési szolgáltatási tevékenység
  • 93.29 szerinti máshova nem sorolt egyéb szórakoztatási, szabadidős tevékenységből a kizárólag tánctermi, diszkó mûködtetési tevékenység
  • 96.01 szerinti textil, szőrme mosási, tisztítási tevékenységből kizárólag mindenfajta ruházat (beleértve a szőrmét) és textil géppel, kézzel mosási és vegytisztítási, vasalási tevékenység
  • 96.04 szerinti fizikai közérzetet javító szolgáltatási tevékenység
Muszáj lesz döntenie, de kié a felelősség!!??
Az elmúlt hetekben nagy vitát kavart az, hogy a NAV megbüntetett egy vállalkozót, mert a könyvelő székhelye/telephelye nem volt bejelentve, mint iratőrzési cím. A törvény nem változott, mégis az eddigi gyakorlattal teljesen ellentétes eljárást alkalmazott a NAV. Sok szakmai szervezet kezdett el foglalkozni a törvény újraértelmezésével, azonban minden állásfoglalásból az derül ki, hogy az ügyvezető döntse el, hogy bejelenti-e a könyvelőt, mint iratőrzési címet, vagy nem. Természetesen a döntés következménye is az ügyvezetőé!
AZONNAL INZÉZKEDJEN, amennyiben 20 főnél több munkavállalót foglalkoztat!
2017 januárjától minden 20 főnél több munkavállalót foglalkoztató vállalkozásnak munkavédelmi képviselővel kell rendelkeznie. A dolgozók szavazzák meg, hogy ki legyen a képviselő, de a munkáltató köteles gondoskodni a jogszabály tájékoztatásáról, és a szavazás lebonyolításáról.
Októberben fizetendő adók, és adóelőlegek
Összeállítottuk, hogy ebben a hónapban milyen adóelőleg befizetésére kell számítania. A pontos összeget a befizetési határidő előtt elküldjük Önnek.

2016.10.12-ig:
    Bérhez kapcsolódó adók befizetése
    KATA havi fix összege
    EVA előleg

2016.10.20-ig:
    Áfa
    Társasági adóelőleg, azoknak, akik havonta, vagy negyedévente fizetnek előleget
    Cégautóadó
    KIVA
    Rehabilitációs hozzájárulási előleg
    Környezetvédelmi termékdíj
    Innovációs járulékelőleg
    Reklámadó
Szép hetet kívánok Mindenkinek!
Emlékeznek, hogy múlt héten mivel zártam az előző levelünket?
Fontos! Magyarországon is sok olyan bevallás van, ahol a két belföldi partner, a vevő és a szállító bevallott adatainak egyeznie kell. A következő napi jó tanácsainkból kiderülnek, hogy melyek ezek.”
Vegyünk egy példát arra, hogy hol futnak össze a szálak például a személyi jövedelemadó bevallásban:
A NAV azonnal észre veszi, ha rossz az adóalapunk, de erről általában nem küld értesítést. Sok esetben akkor derül ki, amikor például kérünk egy jövedelemigazolást. Tudni kell, hogy a munkaadóink, kifizetőink havonta bevallást adnak le arról, hogy mennyit keresünk, így amikor leadjuk a saját bevallásunkat, akkor azonnal kiderül az eltérés, ha van.
Következő napi jó tanácsunkban az Áfa bevallást fogjuk kielemezni, az sokkal érdekesebb lesz :-)
Váratlan NAV ellenőrzést kaptam, és azt sem tudtam, hogy miért!
Áfa ellenőrzésre „invitáltak” bennünket, pedig semmi eltérő nem volt a több éves mûködésünkhöz képest. Meglepődtem, de úgy voltam vele, hogy nincs mitől tartanom.
A második meglepés akkor ért, amikor az ellenőr már a liftben igen erőteljes hangnemben, a szállítóleveleimet követelte (nem is kérte), és igen szúrós tekintettel illetett, amikor azt mondtam neki, hogy nincs szállító levelem, hiszen én szolgáltatással foglalkozom.
Tudják miért hívtak be ellenőrzésre, és miért viselkedett így a revizor? Egy egyszerű adminisztrációs hiba miatt. Az üzleti partnerem a közösségi Áfa bevallásában a szolgáltatásom számláját az áru értékesítési lapon vallotta be. Én szolgáltatást vallottam itt Magyarországon, ő áruértékesítést Lengyelországban.
Tanulság: A bevallások körülbelül fél év alatt összefutnak a közösségi országok között, az eltérések pedig kiderülnek, így érdemes nagyon odafigyelni.
Fontos! Magyarországon is sok olyan bevallás van, ahol a két belföldi partner, a vevő és a szállító bevallott adatainak egyeznie kell. A következő napi jó tanácsainkból kiderülnek, hogy melyek ezek.
2017. január 01-től jöhet az újabb társasági adókedvezmény?
Azok a vállalkozások vehetik majd igénybe, akik startup cégekbe fektetnek be. A pontos részletekről ősszel dönt a kormány, azonban az érintetteknek már most érdemes lehet felmérni a lehetőségeket, legyen akár támogató, vagy támogatott.
Ön 20 főnél több munkavállalót foglalkoztat?
Ebben az esetben a 2016. július 8-tól érvényben lévő szabályozás szerint, munkavédelmi képvislő választást kell tartania, akit a továbbiakban rendszeres továbbképzésben kell részesítenie!.
Az Ön vállalkozása milyen besorolást kapott?
A NAV kiküldte az értesítéseket a megbízható, és a kockázatos adózói besorolásról.
Mit kell tudni?
  • A besorolás 2016. május 01-től hatályos.
  • Amennyiben Ön nem ért egyet a besorolással, akkor 6 hónapon belül fellebbezhet.
  • Ha nem kapott besorolási értesítést szintén 6 hónapja van megreklamálni.
  • Legközelebb akkor kap értesítést a besorolásról, ha változik a cége minősítése.
  • 2016. II. negyedévtől lekérdezhető lesz a minősítés.
Fizessen kevesebb helyi iparûzési adót!
Sok olyan vállalkozás van, ahol nincs olyan költség, ami az iparûzési adó alapját csökkentené.
Kisebb vállalkozások esetén, ahol az árbevétel 8 millió forint alatt van, és nincs olyan költség, vagy nagyon kevés, mely csökkentené az iparûzési adó alapját, érdemes
kiszámolni, hogy a vállalkozás hogyan járna jobban:
Normál adózással: (bevétel mínusz elszámolható költségek) * iparûzési adó mértéke
A 80%-os szabállyal: (bevétel * 80%) * iparûzési adó mértéke
Így csökkentsük a társasági adóalapunkat! 2. rész
2015. december 31-én (amennyiben a naptári év megegyezik az üzleti évvel) a kis- és középvállalkozásnak minősülő adózók csökkenthetik az adóalapjukat az alábbi Tegnapi hírlevelünkből megtudhatták, hogy a 2015. december 31-én kis- és középvállalkozásnak minősülő adózók csökkenthetik az adóalapjukat a társasági adótörvény 7. § (zs) pontja alapján.

Nézzük, hogy a társasági adó szempontjából kik tartoznak ide:
Kisvállalkozás: 50 fő alatti létszám, és 10 millió EUR alatti mérlegfőösszeg, vagy árbevétel
Középvállalkozás: 250 fő alatti létszám, és 43 millió EUR alatti mérlegfőösszeg, vagy 50 millió alatti árbevétel
Nagyon sok cég tartozik azonban a mikrovállalkozások közé, akik sajnos nem élhetnek ezzel a kedvezménnyel. Mikrovállalkozás: 10 fő alatti létszám, és 2 millió EUR alatti mérlegfőösszeg, vagy árbevétel.
Így csökkentsük a társasági adóalapunkat!
2015. december 31-én (amennyiben a naptári év megegyezik az üzleti évvel) a kis- és középvállalkozásnak minősülő adózók csökkenthetik az adóalapjukat az alábbi tételekkel.

A korábban még használatba nem vett:
  • Ingatlan értékével,
  • az ingatlan bekerülési értékét növelő adóévi felújítás, bővítés, rendeltetés-változtatás, átalakítás értékével
  • a mûszaki berendezések, gépek, jármûvek üzembe helyezése érdekében elszámolt adóévi beruházások értékével,
  • az immateriális javak között az adóévben állományba vett, korábban még használatba nem vett szoftvertermékek felhasználási jogának bekerülési értékével,
  • szellemi termék bekerülési értékével, figyelemmel a (11)-(12) bekezdésben foglaltakra

Következő hírlevelünkből megtudhatják, hogy kik minősülnek kis-, és középvállalkozásoknak a kedvezmény szempontjából.
Hogyan halasszuk el pótlékmentesen a társasági adó fizetési kötelezettségünket?
A pozitív adózás előtti eredmény 50%-a, maximum 500 millió forint áthelyezhető lekötött tartalékba fejlesztési tartalék címén.
Előnye: Az áthelyezett összeg után most nem kell megfizetni a társasági adót. Pl.: Áthelyeztünk 1.000.000-Ft-ot, akkor 100.000-Ft társasági adót most nem kell befizetni.
Feltétele: Az áthelyezett összeget 4 éven belül (2015. évi beszámolóban lekötött fejlesztési tartalékot 2019.12.31-ig) el kell költeni tárgyi eszköz (pl.: ingatlan, nyomtató, autó, telefon, stb.) beszerzésre.
Hátránya: Amennyiben mégsem költjük el az összeget, úgy visszamenőleg be kell fizetnünk a társasági adót késedelmi pótlékkal együtt.
Fontos: Azon eszközök után, amelyeknél a lekötött tartalékot felhasználjuk, adótörvény szerinti értékcsökkenést nem számoljuk el. Ez mit jelent? Például veszünk egy autót 1.000.000-Ft-ért, aminek az éves értékcsökkenése 200.000-Ft lenne, de nem számolhatjuk el költségként, így nő 20.000-Ft-al a társasági adó fizetési kötelezettségünk 5 éven át.
Összegezve: A most megspórolt 100.000-Ft társasági adót, több éven át, részletekben, pótlékmentesen fizetjük be.
Behajthatatlan követelés
Mivel zárjuk a 2015-ös évet, így Önnek, mint cégvezetőnek minősítenie kell a követeléseit.
Nagyon fontos, hogy csak akkor minősítheti behajthatatlannak a követelését, ha a számviteli törvényben leírtaknak az pontosan megfelel.
Amennyiben szeretné megkapni a listát, a behajthatatlanság feltételeiről, kérje tőlünk.
Zárjuk a 2015 évi könyvelést!
Tegnapi hírlevelünkben leírtuk, hogy milyen szempont alapján soroljuk be a bevételeket, és kiadásokat a megfelelő évekre, azonban nyitott kérdésként hagytuk, hogy az Áfa bevallásban hol fognak szerepelni.

Amennyiben a számla nem készpénzes és forintos, úgy a számlán feltüntetett teljesítés dátuma szerint hónapban kerül bele a bevallásba. Készpénzes számla esetén pedig, a számla kelte szerinti időszakra valljuk be. A devizás számlák elbírálásánál több szempontot kell egyszerre vizsgálni, így ez mindenképpen egyedi elbírálást jelent.
Ismét van vasárnapi nyitva tartás!
Mikor mennyi pótlék jár?
Azokra a napokra, amelyek ünnepnapokra, vasárnapra, vagy pihenőnapra esnek, két féle pótlék járhat 50% vagy 100%.
A 100%-os pótlék abban az esetben jár, ha például:
  • a vasárnapi munkavégzés munkaszüneti napra esik (ilyenek pl.: az ünnepnapok, mint a Pünkösdvasárnap)
  • a hétköznapra eső ünnepnap, mint például a Pünkösd hétfő
  • az ünnepnap és a hétvége közé „szorult” előre ledolgozandó hétköznapra (pl.: az ünnepnap kedden van, akkor a hétfőt előre le kell dolgozni)
  • pihenőnapon dolgozik a munkavállaló (heti 2 pihenőnap jár mindenkinek, és ha ezek valamelyikén dolgozik)

Az 50%-os pótlék abban az esetben jár, ha például:
  • eltérő munkarendben - azaz nem hétfőtől vasárnapig dolgozó – vasárnapra van beosztva, de ettől függetlenül a héten a 2 pihenőnapja megvolt.
  • azon a napon dolgozik többet - mint a munkaszerződésében foglalt munkaidő -, amikor amúgy is dolgozna
Arányos éves szabadság
A munkavállalónak járó éves szabadság 20 nap alap-, és pótszabadságból áll.
Azt, hogy a dolgozó mikor veheti ki a szabadságait, annak a döntő többségét a munkáltató jogosult meghatározni.
Figyelem! Amennyiben a dolgozó jogviszonya év közben megszûnik, és arányosan több szabadságot vett ki, mint amennyi járt volna, az a munkáltató vesztesége, ugyanis pénzben visszavonni nem lehet.
Pl.:
A munkavállaló 2016.01.01-04.30-ig dolgozott a cégnél, éves szabadsága 27 nap, akkor arányosan őt a kilépéséig csak 9 nap illeti meg, és ha többet vett ki, akkor az a munkáltató vesztesége.
Amennyiben kevesebbet vett ki a dolgozó, akkor a megmaradt szabadságot pénzben kell kifizetni részére.
Így munkáltatóként érdemes mindig csak annyi szabadságot engedélyezni, amennyi az adott időig járna.
JÖN a NÉBIH is!
2016. május 31-el esedékes a 2015. évi NÉBIH (Nemzeti Élelmiszerlánc-bizottsági Hivatal) bevallás is.
Kiknek kell bevallást készíteni?
A 2008. évi XLVI. törvény 2.§-ban felsorolt tevékenységekkel foglalkozóknak.
Ilyen tevékenység például az élelmiszer (beleértve a borászati termékeket is) termelése, előállítása, szállítása, tárolása, forgalomba hozatala.
Alapvetően minden tevékenység ide tartozik, amelyben érintett az élelmiszer, növény, állat, vagy például a föld, mely növénytermesztésre alkalmas.
A növényvédő szerek, és ezek kiszórására alkalmas berendezések forgalomba hozatalát is ide soroljuk.
A felsorolás nem teljes. Bővebb felvilágosítást a törvényben talál, vagy felteheti kérdését irodánknak.
Mennyi a fizetendő adó?
2016. május 31-ig kell bevallani a 2015-ben ebből származó nettó árbevétel 0,1%-át, és két részletben kell megfizetni 2016.július 31-ig és 2017. január 31-ig.
Új alkalmazott bejelentése
2016-tól, amennyiben új alkalmazottat vesz fel, úgy a NAV-hoz történő bejelentéskor a megszokott adatokon túl (bejelentés kezdete, jogviszony típusa, FEOR szám, stb.) az alábbiakat is meg kell adni:

  • a munkavállaló végzettsége és annak típusa

  • az okiratot kiadó intézmény neve és az okirat száma

Így a dolgozótól az iskolai bizonyítványainak a fénymásolatát is el kell kérni, és a személyi anyag részét kell képeznie.
Amennyiben a munkavállaló kérvényezi -
- és a munkáltató jóváhagyja – a fizetés nélküli szabadságot, úgy ennek a kezdő-, és záró időpontját a NAV felé jelenteni kell.
A bejelentés nyomtatványának a száma: T1041
Nem elegendő a havi járulék bevallásban 0-Ft munkabért bevallani a dolgozóval kapcsolatosan, hiszen nulla forintot maximum akkor kereshet a munkavállaló, ha egész hónapban táppénzen volt.
Figyelem! Ha valaki fizetés nélküli szabadságon van, és nincs máshol biztosítva, akkor meg kell fizetnie maga után az egészségügyi szolgáltatási járulékot, hogy orvosi ellátást kapjon. Ennek összege havi 7.050-Ft, napi 235-Ft.
A NAV visszavonhatja az engedélyezett részletfizetést!
Amennyiben a NAV részletfizetést engedélyez a felhalmozódott tartozásra, akkor az egyik feltétele, hogy az esedékes részletet határidőben befizesse az adózó.
Amit viszont sokan elfelejtenek, és ezért a NAV rendszeresen von vissza részletfizetési engedélyt, hogy nem elegendő az esedékes tartozást megfizetni, de határidőben rendezni kell az aktuálisan esedékes adókat is. Ugyanis ennek elmulasztása esetén is visszavonja a NAV részletfizetést, hiába törleszti azt rendesen határidőben a vállalkozás.
Kötelező a könyvvizsgálat köztartozás esetén is?
Figyelem! Azoknak a gazdasági társaságoknak, akiknek a tárgyévi üzleti év mérlegforduló napján (Pl.: az üzleti év megegyezik a naptári évvel, akkor ez a 2015-ös évben 2015. december 31.) 10 millió forintot meghaladó, 60 napnál régebbi köztartozásuk van, könyvvizsgálót kell megbízniuk a mérlegük ellenőrzésére, függetlenül attól, hogy könyvvizsgálatra nem lennének kötelezettek!
A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 155.§-a szabályozza, hogy mikor kötelező-, és nem kötelező a könyvvizsgálat.
Nem kötelező, ha (természetesen csak akkor, ha nincs a fenti köztartozás):
a) az üzleti évet megelőző két üzleti év átlagában a vállalkozó éves (vagy éves szintre átszámított) nettó árbevétele nem haladta meg a 300 millió forintot, és
b) az üzleti évet megelőző két üzleti év átlagában a vállalkozó által átlagosan foglalkoztatottak száma nem haladta meg az 50 főt.
Egészségügyi szolgáltatási járulék – Azaz mikor érvénytelen a TAJ számunk az orvosnál?
Senkinek sem jár ingyenes orvosi ellátás, ha nincs valamilyen formában biztosítva!
Amennyiben a magánszemélynek, nincs munkahelye, és nem is mentesül (pl.: nyugdíjas; tanuló; NAV mentességet adott) az egészségbiztosítási járulék fizetése alól, akkor csak abban az esetben kaphat orvosi ellátást, ha havonta egészségügyi szolgáltatási járulékot fizet maga után. Ellenkező esetben az orvosnál a TAJ száma piros színû lesz, így csak térítés ellenében látja el az orvos. Az egészségügyi szolgáltatási járulék összege 2016-ban havonta 7.050 forint.
Az ügyvezetői mandátum lejárta = a cég kényszertörlésével!!??
Gazdasági társaságok alapítói okiratában az ügyvezető megbízása szólhat határozatlan, de akár határozott időre is.
Ez utóbbi esetén kiemelten figyeljünk a lejárat dátumára, mert ha az ügyvezető megbízatása lejár, és a cég képviselő nélkül marad, akkor a NAV minden előzetes értesítés (elektronikus vagy papír formátumú vagy akár egy telefonos megkeresés) nélkül automatikusan töröli a cég adószámát, és továbbíthatja az ügyet a Cégbíróságnak, kérvényezve a cég kényszertörlését.
Az eljárás pikantériája, hogy a NAV eközben a beérkező bevallásokat továbbra is feldolgozza, és még hibaüzenet sem küld(!), a befizetett adókat pedig szintén rögzíti a cég folyószámláján, így még véletlenül sincs esélye a vállalkozásnak észre venni a problémát.
A törölt adószám többet nem állítható helyre! Azaz új cégbejegyzéssel, új vállalkozást kell alapítani.
Ezért fontos, hogy határozott ügyvezetői mandátum esetén, még a lejárati idő előtt keressük fel ügyvédünket és intézkedjünk a meghosszabbításról.
Ebben az eljárásban igen komolyan megkérdőjelezhető, hogy mennyire etikus az adóhivatalnak ez a fajta hozzá állása az adófizető vállalkozásokhoz.
2015. évi SZJA bevallás – hová postázzuk a bevallást, hol található az 1%-ok listája?
Magánszemélyeknek a 2015. évi SZJA bevallási határidő 2016.05.20.
Amennyiben nincs ügyfélkapunk, és nem kaptunk válaszborítékot, úgy az alábbi linken található címekre postázzuk a bevallást:
http://nav.gov.hu/nav/archiv/adoinfo/szja/szja_cimek.html

Postázás esetén ne felejtse el aláírni a bevallást, mert anélkül érvénytelen!

1 + 1%-ok felajánlása esetén, pedig az alábbi linken tudunk tájékozódni:
http://nav.gov.hu/nav/szja1_1
Adózók minősítése III. – Kockázatos adózó
Mai napi jó tanácsunkban arról lesz szó, hogy a NAV besorolása szerint ki számít kockázatos adózónak, és mi ennek a hátránya.
Kockázatos adózó
A csoportba kerülés feltétele:
  • Nagy összegû adótartozás felhalmozása (nem áll végrehajtás, kényszertörlés, csőd vagy felszámolás alatt, de szerepel a NAV adós listáján)
  • Szerepel a be nem jelentett alkalmazottakat foglalkoztatók listáján

A csoportba kerülés hátránya:
  • Ellenőrzés esetén meghosszabbított vizsgálati idő
  • ÁFA visszaigénylés esetén az elbírálás 75 nap
  • Mulasztás esetén magasabb késedelmi pótlék, és bírság megállapítása (min. az általános mérték 50%-át kiszabják)
Adózók minősítése II. – Megbízható adózó
Mint azt tegnapi jó tanácsunkból megtudhatták, hogy az Adóhivatal negyedévente minősíti a cégeket, és megbízható-, valamint kockázatos adózók csoportjába osztja őket.
Megbízható adózó
A csoportba kerülés feltétele:
  • Az Adózás Rendjéről szóló törvényben (Art.) meghatározottaknak eleget tesz – mûködésével és adózásával.
  • Nem áll végrehajtás, kényszertörlés, csőd vagy felszámolás alatt, nem volt adószám felfüggesztése a tárgyévben és az azt megelőző 5 évben.
  • Legalább 3 éve folyamatosan mûködik.

A csoportba kerülés előnye:
  • Ellenőrzés esetén max. 180 napot vesz igénybe a vizsgálat.
  • Nincs azonnali bírság kiszabás adatszolgáltatási kötelezettség elmulasztása esetén (kivétel EKAER, foglalkoztatottak bejelentése).
  • Megállapítás esetén a kiszabható legmagasabb bírság kisebb.
  • ÁFA visszaigénylést 45 napon belül kaphatják vissza.
  • Adótartozás esetén (10.000 – 500.000-Ft) a 12 havi pótlékmentes részletfizetési kedvezményt évente egy alkalommal biztosan megadják.

Hogy ki számít kockázatos adózónak, és mik ennek a veszélyei, megtudhatja hétfői jó tanácsunkból.
Adózók minősítése I.
2016. január 01-től a NAV az adózók minősítésesnek értelmében kockázatos-, illetve megbízható adózók csoportjába sorolja a cégjegyzékbe bejegyzett (néhány példa az ismertebbek közül: Zrt., Nyrt., Kft., Bt., Képviseletek), illetve ÁFA regisztrált adózókat (általában külföldi cégek, és csak Áfa bevallást adnak be Magyarország on). A minősítésre negyedévente kerül sor, a negyedév utolsó napján fennálló adatok alapján – erről pedig az adózók elektronikus értesítést kapnak. Amennyiben tudni szeretné, hogy milyen adatok alapján kerül sor a minősítésre, és mi a pozitív-, vagy negatív besorolás következménye, akkor feltétlenül olvassa el holnapi jó tanácsunkat is.
Köztartozás mentes adózói adatbázis 2. rész
Az adatbázist minden hónap 10-én frissíti a NAV, azaz folyamatosan figyeli a benne szereplő cégeket, akik tartozás esetén automatikusan kikerülnek a nyilvántartásból. Az adatbázisban való szereplés illetékmentesen kérvényezhető, és helyettesíti mind az együttes, mind pedig a nemleges adóigazolást. Az adóigazolások helyettesítése mellett további előnye, hogy egyfajta pénzügyi stabilitást sugároz a partnerek felé. A szállítmányozó cégeknél - az EKAER szám igénylésekor - az adatbázisban szereplők mentesülnek a kockázati biztosíték megfizetésének kötelezettsége alól.
Online pénztárgépek kiterjesztése
A Nemzetgazdasági Minisztérium rendeletének módosítása értelmében 2016.09.30-tól az alábbi tevékenységekre terjesztik ki az online pénztárgépek használatát – a szeptemberi határidő után az ezen tevékenységet végzők, már csak online pénztárgéppel tehetnek eleget a nyugtaadási kötelezettségüknek:
  • autó javítás és karbantartás
  • autó és motoralkatrész-kereskedés
  • plasztikai sebészet
  • gyógyszertár
  • diszkó és táncterem mûködtetés
  • ruházati tisztító szolgáltatás
  • testedzési-, és fizikai közérzetet javító szolgáltatások
  • utazási szolgáltatás

2017.01.01-től, a további kiterjesztés miatt érintett szolgáltatások:
  • személyszállítás (taxi)
  • pénzváltók
Köztartozás mentes adózói adatbázis
Ez egy olyan nyilvántartás, mely bárki számára a NAV honlapján keresztül ingyenesen elérhető. Az abban szereplő cégeknek garantáltan nincs köztartozásuk! Az adatbázisban való szereplés helyettesíti mind az együttes-, mind pedig a nemleges adóigazolást. És hogy hogyan kerülhet be az Ön vállalkozása a köztartozásmentes adatbázisba-, és ennek mik a további előnyei? Keddi napi jó tanácsunkban eláruljuk Önnek!
Vajon az Ön cége bent marad a köztartozás mentes adózói adatbázisban?
Ahogy már írtuk, március 31. a határideje a 2016. évi kamarai hozzájárulási díj befizetésének. Amennyiben a befizetés nem történik meg határidőre, úgy a NAV adók módjára behajthatja, azaz inkasszálhatja. Ez a tartozás viszont maga után vonja a köztartozás mentes adózói adatbázisból való kiesést is Az adatbázis előnyeiről részletesen a holnapi jó tanácsunkban olvashat
Kézbesítési vélelmezés 2. rész
Tegnapi hírlevelünkből megtudhatták, hogy a NAV postai úton, csak és kizárólag a székhelyre küld levelet, azaz postázási címet nem adhatunk meg. Azt is leírtuk, hogyha nem kerül átvételre a levél, akkor a NAV elektronikus úton kézbesítési vélelmet küld. Mi a teendő, ha a levelet nem vettük át, de a kézbesítési vélelmet megkaptuk? Írjunk egy tértivevényes levelet a NAV-nak, hogy postázzák újra levelüket. Nyomtassuk ki a kézbesítési vélelmet is, és mellékeljük. Fontos, hogy minden esetben a cégképviselő írja alá az újrapostázási kérelmet!
Kézbesítési vélelmezés
A NAV - amennyiben postai úton küld levelet - mindig a vállalkozás székhelyére postázza, itt nem lehet a székhelytől eltérő levélcímet megadni. Fontos! Amennyiben a levél nem kerül átvételre a székhelyen, akkor az ügyfélkapun keresztül a NAV egy kézbesítési vélelmet küld, ami azt jelenti, hogy úgy tekinti, mintha az adózó a levelet átvette volna, és amennyiben az abban leírtaknak nem tesz eleget pl.: nem megy el egy esetleges adóellenőrzésre, úgy megbírságolják. Mi a teendő, ha a levelet nem vettük át, de a kézbesítési vélelmet megkaptuk? A választ holnapi jó tanácsunkból megtudhatják.
Engedélyszámok bejelentése
Az engedélyköteles tevékenységek engedély számát be kell jelenteni a NAV-hoz. Tehát ne felejtse el, ha Ön a vállalkozási tevékenysége kapcsán, bármilyen engedélyt kapott, akkor annak másolatát azonnal adja le könyvelőjének, hogy a bejelentési kötelezettségének határidőben eleget tudjon tenni! Ui.: Ma van a havi Áfa bevallási-, és befizetési határideje! Ne felejtsen el utalni, ha eddig még nem tette meg!
Kötelező kamarai hozzájárulás
2016. március 31-ig be kell fizetni az éves kötelező kamarai hozzájárulást, ami nem keverendő össze az önként választott kamarai tagdíjjal.
A kamarai hozzájárulás:
kötelező azoknak a vállalkozásoknak, akik nem fizetnek kamarai tagdíjat kamara alapszolgáltatásokat nyújt cserébe fix 5.000-Ft / év és amennyiben nem teljesítik határidőre a NAV adók módjára behajthatja, azaz inkasszálhatja
A kamarai tagdíj
önként választott tagság a kamara szolgáltatásai bővebbek tagdíj az előző éves árbevételtől függ
Fizetendő adók garantáltan részletre, és pótlékmentesen! 2. rész
Tegnapi jó tanácsunk folytatásaként eláruljuk, hogy mi a megoldás, ha a fizetendő adói 200.000-Ft felett vannak, és Ön nem tudja egyösszegben megfizetni.
  • 200.000-Ft-nál több fizetendő adója keletkezett, akkor megteheti, hogy a 200.000-Ft feletti részt befizeti, és az így a fennmaradó összegre jogosulttá válik a 6 havi pótlékmentes részletre. (A befizetést a bevalláson fel kell tüntetni a befizetett adók között, és a 6 havi részlet kérését is a bevalláson kell jelölni!)
  • Amennyiben annyi fizetendő adója keletkezik, hogy nem tudja 200.000-Ft alatt tartani a fent említett módszerrel sem, de egyösszegben sem tudja megfizetni, és szeretné elkerülni az inkasszót, úgy a bevallásával együtt rögtön adjon le egy részletfizetési, vagy halasztási kérelmet is.
Fizetendő adók garantáltan részletre, és pótlékmentesen!
A 2015. évi személyi jövedelemadó bevallás leadási határideje 2016. május 20. Előfordulhat, hogy Önnek fizetendő személyi jövedelemadója, és egészségügyi hozzájárulása keletkezik. Amennyiben 200.000-Ft-nál nem több a fizetendő adója, úgy 6 havi pótlékmentes részletet kérhet a NAV-tól, melyet garantáltan meg is kap. De mi a megoldás, ha a fizetendő adói 200.000-Ft felett vannak, és Ön nem tudja egyösszegben megfizetni? A választ megtudhatja holnapi jó tanácsunkból!
2016. március 30-án lejár a határidő!
2016. január 01-től jelentősen módosult a számviteli törvény. Ez azt jelenti, hogy a vállalkozásoknak kötelező a szabályzataikat 90 napon belül aktualizálni. A szabályzatok frissítésének elkészítéséért az ügyvezető felelős, és amennyiben nem tesz eleget, úgy 500.000-Ft-os bírság kiszabására számíthat. (A rendelkezés, csak azokra vonatkozik, akik a számviteli törvény hatálya alá tartoznak, azaz nem vonatkozik például: az egyéni vállalkozókra; katásokra; bevételi nyilvántartást vezető EVA alanyokra.) Feltétlenül keresse meg könyvelőjét, és bízza meg a számviteli politika frissítésével!
Sokan esnek abba a hibába, hogy nem szeretnék elutalni a március 15-ig esedékes iparűzési adóelőleget, vagy az április 20-ig esedékes társasági adóelőleget, mert a könyvelése alapján túlfizetésük van
Fontos! Csak az minősül felhasználható túlfizetésnek, ami a NAV-, illetve az önkormányzat által kiadott folyószámlán is látszik! A 2015-ös éves bevallások, pedig csak 2016.05.31-el kerülnek fel a folyószámlákra, így csak ettől az időponttól láthatóak.
Fontos a 2016. március 15-ei határidő betartása!
Eddig az időpontig kell befizetni az első féléves adóelőlegeket az önkormányzatok részére, úgy mint az iparűzési adót, gépjárműadót, építményadót, kommunálisadót stb. Amennyiben Önnek van cégautója, és így cégautó adó fizetési kötelezettsége, akkor a gépjárműadót feltétlenül fizesse be határidőben, különben a fizetendő cégautó adóból nem vonható le a gépjárműadó összege, ami havi több ezer forint veszteséget jelent Önnek!
Kiveszik a Ptk.-ból a 40 EUR behajtási költségátalányt?
Amennyiben a pénteken benyújtott törvényjavaslatot megszavazzák, úgy kiveszik a Ptk.-ból a behajtási költségátalányt, és ezzel egyidejűleg nem lesz kötelező, de a jogosult továbbra is igényt tarthat rá. Sőt az is valószínû, hogy 2015-re visszamenőleg is érvényes lesz a módosítás. Ön se felejtse el számviteli politikáját aktualizálni!
Figyelem! Csak a tőkeemelésre kötelezett cégek kaptak egy év haladékot!
Azoknak a Kft-nek, akiknek a törzstőkéjük ugyan rendben van, azaz eléri a 3 mio Ft-ot, de az alapítói okiratuk még a régi Gt. szerint készült, 2016. március 31-ig meg kell módosítaniuk az alapítói okiratukat. Azaz rájuk nem vonatkozik az új 2017.03.15-ös határidő! Ugyan így a Zrt.-k, és Nyrt-k esetében is ellenőrizni kell az alapítói okiratokat. Konzultáljon ügyvédjével arról, hogy az Ön vállalkozásának az alapítói okirata a régi Gt. vagy az új PTK. szerint készült-e!
Eltörölték a közzétételi díjat!
A 2016. május 31-ig esedékes, 2015. évi beszámoló közzétételéhez már nem kell befizetni a vállalkozásoknak a 3.000-Ft-os közzétételi díjat az Igazságügyi Minisztérium részére. Ezzel az intézkedéssel nem csak költséget, de jelentős adminisztrációs munkát is megspórolhattunk.
Változik a határidő!
A parlament előtt van az az indítvány, amely kitolná a határidőt a kft-k esetében a törzstőke kötelező megemeléséről. Az új határidő 2017. március 15. lenne és a minimum törzstőke is marad 3 millió forint.
Késedelmi pótlék
Különös tekintettel figyeljenek a köztartozásmentes adatbázisban szereplők és a KATA, EVA vállalkozások!
Nyáron kezdte meg az adóhatóság a magánszemélyek részére kipostázni a folyószámlákat. Azok kaptak, akiknek túlfizetésük, elmaradásuk, vagy késedelmi pótlék befizetési kötelezettségük volt.
A cégek számára is megkezdődött a késedelmi pótlék előírása a folyószámlán. Mivel minden vállalkozás rendelkezik ügyfélkapuval, így a cégek nem kapnak postai úton értesítést.
Keresse könyvelőjét, és kérje el a befizetendő késedelmi pótlék összegét!
Telefonadó
Minden vállalkozónak, aki telefonköltséget számol el, a bruttó telefonköltség után, telefonadót kell fizetni, vagy tételes híváslista alapján ki kell számláznia a magánhasználatot a telefon használójának.
Figyelem! Nagyon sokan elfelejtik, hogy ugyan ez érvényes a külföldi szolgáltatók, pl.: Skyp, VOIP által kibocsátott számlákra is. Sőt a külföldi szolgáltatók általában Áfát sem számláznak, így ezekben az esetekben a számla összegére, nekünk kell az Áfát felszámítani, és az így kapott bruttó összeg után adózni.
Telefonadó mértéke: (Bruttó összeg*20%)*1,19*43% Azaz 10.000-Ft-os telefonszámla esetében: (10.000*20%)*1,19*43% = 1.023-Ft, azaz kerekítve – hiszen így valljuk és fizetjük – 1.000-Ft.
Hátránya a számlázásnak: Ha megnézzük az összeg nem túl magas, így nem biztos, hogy megéri kifizetni a szolgáltatónak a tételes hívás lista árát, és ezt követően egyesével átnézni, hogy ebből mennyi is volt a magánhasználat díja. Sőt miután a magánhasználatot kiszámlázza a vállalkozás, még áfát is fizet utána, nem beszélve a társasági adóról.
Előnye a számlázásnak: Amennyiben a telefonszámla legalább 30%-át tovább számlázza a vállalkozás, úgy a teljes összegéből a telefon számlának levonható az Áfa. Míg a telefonadó megfizetése esetén, csak a bruttó összeg 70%-ból igényelhető vissza Áfa.
Cégautóadó
Amennyiben vállalkozása rendelkezik személygépkocsival, akkor cégautóadót kell fizetni.
Figyelem! A cégautóadó szempontjából nem kizárólag azok a jármûvek minősülnek személygépkocsinak, amelyeknek a forgalmi engedélyébe személygépkocsi van feltüntetve.
A fizetendő cégautó adóból a határidőben befizetett gépjármûadó összege (a helyi önkormányzatnak fizetett) levonható.
Magánszemélyt is terhelhet cégautóadó fizetési-, és bevallási kötelezettség, amennyiben útnyilvántartás alapján költségtérítést kap.
Most már nagyon figyelni kell!
Amennyiben Ön valamelyik speciális adózási módot választotta 2015-re, akkor az év hátralevő 2,5 hónapjában kiemelten figyelje bevétele alakulását.
EVA vállalkozók: Ellenőrizzék, hogy nem közelítenek-e nagyon a 30 millió forintos bevételhez. Figyelem! Másképpen kell számolni a bevételi nyilvántartást vezetőknek, és a számviteli törvény hatálya alá tartozó adóalanyoknak.
KATA: Éves árbevételük nem lehet több 6 millió forintnál, különben nagyon magas adót kell befizetniük és a köztartozásuk nem lehet 100.000 Ft-ot meghaladó, mert kikerülne a KATA alól.
Alanyi adómentes adózók: Akik a tevékenységük alapján Áfa kör alá tartoznának, de az éves árbevételük 6 mio Ft alatt van, és választották az alanyi Áfa mentességet, szintén ellenőrizzék, hogy bevételük nagysága alapján nem kerülnek-e ki az alanyi adómentes státuszból.
Átalányadózók: Bevételük a 15 millió forintot nem haladhatja meg.
Egyeztessen könyvelőjével, hogy ne érje Önt év végén meglepetés!
Fontos határidő közeledik!
A december 20-a minden évben fontos dátum a vállalkozások életében.
Kiket érint a határidő?
Néhány esetet megemlítünk, de Ön is feltétlenül konzultáljon könyvelőjével!
  • Az EVA szerint adózókat, mert feltöltési kötelezettségük van.
  • A KATA szerint adózókat, mert nem lehet 100.000-Ft-ot meghaladó köztartozásuk.
  • Feltöltésre kötelezett cégeket, akiknek a 2014. évi nettó árbevételük elérte a 100 mio Ft-ot.
  • Mindenkit, aki adózási módot szeretne váltani valamilyen adónemben. Pl.: alanyi adómentes, de Áfás szeretne lenni; - EVA szerint adózik, de ki szeretne lépni; - választaná a pénzforgalmi Áfát, vagy épp kijelentkezne alóla, - stb.
Egyeztessen könyvelőjével, hogy együtt ki tudják választani a vállalkozása számára legkedvezőbb adózást, és legyen elegendő idejük felkészülni a változásra!
Fejlesztési tartalék
Ne felejtse el, hogyha maradt még 2011-ről lekötött fejlesztési tartaléka, akkor azt 2015. december 31-ig el kell költenie!
Mi az a fejlesztési tartalék?
Amennyiben az ügyvezető tudja, hogy 4 éven belül tárgyi eszközöket fog vásárolni, akkor megteheti, hogy nem fizet társasági adót a várható beszerzési érték után. Azonban itt van egy felső határ is. Az adózás előtti eredmény 50%-át, de maximum 500 millió forintot köthetünk le fejlesztési tartalék címén.
Meddig kell felhasználni a lekötött fejlesztési tartalékot?
Négy éven belül, azaz a 2011-es adóévben lekötött összeget, 2015.12.31-ig.
Mire használható fel a fejlesztési tartalék?
Kizárólag tárgyi eszközre, ami lehet kis-, vagy nagyértékû is.
KOCKERD nyomtatvány
Induló, és már működő vállalkozások is kaphatnak felhívást a NAV-tól, hogy ezt a kockázatelemző nyomtatványt töltsék ki. Figyelem, aki nem tesz eleget határidőben az adatszolgáltatásnak, annak az adószámát a NAV törli!
Tárgyévi szabadságok felhasználása
Közel járunk az év végéhez, így a munkáltatóknak célszerű ellenőrizni, hogy a dolgozóknak mennyi tárgyévi szabadsága maradt, és gondoskodni kell arról, hogy a dolgozó év végéig kivegye a szabadságát. Alapesetben a szabadságot pénzben megváltani TILOS! Természetesen van néhány kivétel, például, munkaviszony megszűnés esetén. A tárgyévi szabadság egy részét, csak néhány esetben lehet átvinni a következő évre:
  • A munkaviszony október 1. után jött létre, vagy a kollektív szerződés így szabályozza, akkor a következő év március 31-ig kell kiadni.
  • Szabadság felhasználása ebben az évben megkezdődött és ez átnyúlik a következő évre, de ez az átnyúlás öt munkanapot nem haladhatja meg.
  • A felek megállapodása alapján az alapszabadság (alapszabadság mindenkinek 20 munkanap/év) 1/3-a, a következő év december 31-ig.
Munkaidő nyilvántartás
A köztudatban elterjedt, hogy a dolgozó köteles jelenléti ívet vezetni munkahelyén, melyben aláírásával igazolja a munkaidő kezdetét és végét. Ez az egyik alap dokumentuma a bérszámfejtésnek.A törvényi szabályozás pontosan viszont úgy szól, hogy a munkáltató, a munkavállaló által ledolgozott napi munkaidőről köteles munkaidő nyilvántartást vezetni. A legegyszerűbb formája a munkaidő nyilvántartásnak, a jelenléti ív, talán ezért is terjedt el a gyakorlatban ennek vezetése.
TB-KISKÖNYV KIÁLLÍTÁSA
(Hivatalos nevén: Igazolvány a biztosítási jogviszonyról és egészségbiztosítási ellátásokról)
Amikor a munkavállaló elhelyezkedik egy cégnél, akkor le kell adnia az előző munkahelyi papírjait, melynek része a TB – kiskönyv. Abban az esetben, ha a munkavállaló nem adja le, a munkáltató nem állíthat ki számára automatikusan újat. Minden esetben nyilatkoztatni kell a munkavállalót, hogy azért nem adta le, mert nem rendelkezik ilyennel. A munkáltató csak a munkavállaló írásos nyilatkozata után állíthat ki új TB - kiskönyvet.
Iskolarendszerű képzések, mint béren kívüli juttatások
Adózás szempontjából meg kell különböztetni az iskolarendszerű és az iskolarendszeren kívüli képzéseket.A mai jó tanács arról szól, ha a munkáltató iskola rendszerű képzés díját fizeti a munkavállalónak.
Adózása: A minimálbér (2015-ben 105.000-Ft) két és félszereséig, ami 262.500-Ft 35,7 %, e fölött pedig 51,17% adót kell fizetni, amennyiben a munkavállaló képzését a munkáltató fizeti.
Azonban nem szabad elfelejteni, hogy a béren kívüli juttatásoknak van egy éves keret összege is, ami 2015-ben 450.000-Ft. Ez pedig azt jelenti, hogyha a dolgozónak többféle béren kívüli juttatás jár, akkor az iskolarendszerű képzéssel együtt sem lépheti át a 450.000-Ft-os határt, különben a 35,7%-os adónál magasabb összeget kell fizetni.
(A béren kívüli juttatásokról az alábbi linken található PDF 2. oldalától olvashat bővebben: http://www.optitax.hu/hirlevelek/szemelyi_jovedelemado_valtozasok_2015_01_01_tol.pdf)
Iskola rendszerű képzés fogalma röviden: A képző intézménnyel az oktatásban részesül, tanulói-, vagy hallgatói jogviszonyban áll. Iskola rendszerű képzés fogalma részletesen: Személyi jövedelemadó törvény 71.§ (6) h)
Pénzmosási törvény hogyan érinti az ügyvezetőket?
A béren kívüli juttatások után a munkáltató 35,7%, míg az egyes meghatározott juttatások után 51,17%-ot Nagyon fontos, hogy az ügyvezetőket - akikkel a könyvelési szerződést aláírja a könyvelő - be kell azonosítania. Az azonosítás úgy történik, hogy a céges papírokból, megnézzük, ki az ügyvezető és elkérjük a személyi igazolványát és lakcímkártyáját annak a személynek, aki az ügyvezetőnek vallja magát. Majd az erre szolgáló adatlapon rögzítjük az ügyvezető adatait, és ha hozzá járul, akkor lemásoljuk az iratait. Ez azért fontos, mert tudnunk kell, hogy valóban attól a személytől fogadjuk el a megbízást, aki a cég képviseletére jogosult.
Fontos! Amennyiben az ügyvezető új személyigazolványt kap, akkor arról haladéktalanul tájékoztatnia kell a könyvelőt, a pénzmosási szabályzat frissítése végett. Ugyan ez a helyzet, abban az esetben is, ha ügyvezető váltás történik.
Fontosak, hogy rendszeresen egyeztesse le könyvelőjével a ki nem fizetett számlák listáját!
A könyvelésben az összes bevétel számlája hiánytalanul szerepel, hiszen mi könyvelők figyelünk arra, hogy sorszám szerint az összes bizonylatot megkapjuk. A bankszámla kivonatok könyvelése után azonnal kiderül, hogy mely partnerek tartoznak még cégének, tehát egyeztetés után Ön azonnal elkezdheti kintlévőségeinek behajtását. Azonban sokszor előfordul, hogy a vevők nem utalnak, hanem a számlát készpénzben egyenlítik ki. Ezt se felejtse el a házipénztárában rögzíteni, és a fizetésről egy bevételi pénztárbizonylatot kiállítani. Van olyan eset is, amikor nem utalás történik, hanem kompenzáció. A kompenzációs megállapodást is le kell adni a könyvelésre, hogy rögzítésre kerüljön. Néhány esetben, pedig a felek új fizetési határidőben állapodnak meg. Fontos, hogy ez a megállapodás is eljusson a könyvelésre. A pontos kintlévőségeit, kérje könyvelőjétől, hogy a pénze határidőben befolyjon és Önnek dolgozzon!
Üzleti reprezentáció Mennyi adófizetési kötelezettséggel jár az étkezés?
Üzleti partner megvendégelése: Amennyiben csak a partner étkezését számoljuk el a könyvelésben, akkor a számla bruttó értéke után 51,17% adót kell megfizetni. pl.: 10.000 Ft után: 5.117-Ft
Munkavállaló megvendégelése: Bérként kell leadózni, azaz a munkavállaló és a munkáltató is megfizeti az adókat. Munkavállaló esetében ez 34,5%, munkáltató esetében pedig 28,5%.
Üzleti utazás esetén: A szállásdíj mellett a számlán szerepel a reggeli ára is. Ebben az esetben, mivel a reggeli jár a szállás mellé, így külön adót nem kell fizetni utána. Azonban, ha a számlán szerepel például minibár fogyasztás is, az már mindenképpen a munkavállaló adóköteles jövedelmének számít, amit nem pénzben kapott meg.
Mi a különbség a „Béren kívüli juttatások” és az „Egyes meghatározott juttatások” között?
A béren kívüli juttatások után a munkáltató 35,7%, míg az egyes meghatározott juttatások után 51,17%-ot adót fizet.
A munkáltató szabadon választhat a cafetéria elemek közül (pl.: Erzsébet utalvány, önkéntes pénztári befizetések, stb.), de a személyi jövedelemadó törvény besorolja, hogy mely juttatások, hova tartoznak, azaz a 35,7% vagy az 51,17%-os adót kell utána megfizetni. Figyelem! Hiába választ Ön a béren kívüli juttatások közül, ha átlépi a maximálisan adható összeget, ugyanis ha átlépte, akkor az 51,17%-os adót kell majd megfizetni.
(Bővebben olvashat a kafetériáról az alábbi linken: http://www.optitax.hu/hirlevelek/szemelyi_jovedelemado_valtozasok_2015_01_01_tol.pdf)
Hogyan kompenzáljunk helyesen?
Előfordul, hogy üzleti partnerünknek nem csak eladunk, de vásárolunk is tőle. Ebben az esetben kölcsönösen kiállítunk egymásnak számlát. Utalni viszont elegendő csak az egyik félnek, a két számla különbözetét. Mielőtt az utalásra sor kerül, a kompenzációs megállapodást írásba kell foglalni, amiben le kell írni, hogy a felek melyik számlákat kompenzálják össze, és hogy mekkora a fennmaradó összeg, amit utalni kell valamelyik félnek. A megállapodásnak célszerű sorszámot adni és mindkét félnek aláírni. Az utaláskor hivatkozzunk a kompenzációs megállapodás számára.
Cégadatokban történt változásról a könyvelőt haladéktalanul értesíteni kell!
Vannak olyan változások, amelyekhez szükséges az alapítói okirat módosítása. A cégbírósági bejegyzést követően a cégkivonatból, és a módosított alapítói okiratból egy példányt adjon le könyvelőjének, mert a változásokat 15 napon belül jelenteni kell a hatóságok felé.
Vannak olyan változások is, melyek nem igényelnek alapítói okirat módosítást. Ilyen például az iratőrzési cím megváltozása, azonban a változás bejelentése itt is 15 napon belül kötelez.
Tudja Ön, hogy miben kérhet segítséget a kamaráktól? Meg fog lepődni, ha elolvassa!
Az alábbi szolgáltatásokat kérheti a kamaráktól, vállalkozásával kapcsolatosan:
    
  • Pályázatfigyelés.
  • 
  • Üzleti partnerek keresés.
  • 
  • Gazdasági-, adózási-, pénzügyi-, hiteltanácsadás.
  • 
  • Képzések, szakképzések, duális képzés, mesterképzés és mestervizsgáztatás.
  • 
  • Sok ingyenes kamarai rendezvényen való részvétel.
  • Továbbá a kamaráknak Budapest környékén 11 klubja is van, és jelenleg szervezik az „Üzleti kerek asztal beszélgetés” fórumot. (Forrás: PMKIK 2015.09.22-én tartott előadás, Dr. Vincze Gábor főtitkár)
Átutaláskor fontos a pontos hivatkozás! Mikor mit írjunk a közlemény rovatba?
Hatósági utalások esetén:
A közlemény rovatba mindig vállalkozása adószámát írja be, ugyanis a hatóságok (NAV, önkormányzatok, kamarák, stb.) az alapján azonosítják be az utalásokat.
Üzleti partneri utalások esetén:
A számla pontos sorszámát tüntesse fel, vagy a díjbekérő sorszámát. Abban az esetben, ha más az alapja az utalásnak, például egy kompenzációs különbözet, akkor a kompenzációs levél sorszámát adja meg. Pontos hivatkozások esetén mindkét könyvel (az Öné, és a partneréé) ugyanazt a sorszámú számlát egyenlíti ki, így az egyeztetés során mindketőjük nyilvántartásában ugyan az fog szerepelni.
Közüzemi számlák utalása esetén:
Ebben az esetben is, vagy a számla sorszámát, vagy a terhelési azonosítót, de semmiképpen sem az ügyfélazonosítót tüntesse fel. Az ügyfél azonosító minden hónapban ugyan az, ugyanis az a vállalkozását azonosítja és nem az adott havi számlát.
Mikor lehet a számlákat kidobni, hogy ne foglalják feleslegesen a helyet?
A kérdésre nem tudunk néhány soros választ adni, így elsőként azt javasoljuk, hogy megsemmisítés előtt mindenképpen konzultáljon könyvelőjével!
Azonban, általánosan, és szigorúan csak nagyságrendileg az alábbiakban tudjuk röviden összefoglalni:
1) A munkaügyi dokumentumokat sosem szabad kidobni. Mi irodán belül ezeket a bizonylatokat viccesen csak „Örök életnek” hívjuk.
2) A többi bizonylatra, pedig különböző időpontok vonatkoznak az adótörvény és a számviteli törvény szerint, melyeket az alábbi táblázatban foglaltunk össze:
Láthatjuk, hogyha semmilyen olyan körülmény nem keletkezett, amely a határidőt meghosszabbítaná (erről kérjen könyvelőjétől információt!), akkor 2015.05.31-én a 2006 évi könyvelési anyagot meg lehetett semmisíteni.
Mindig időben adja le könyvelőjének a bizonylatokat!
A későn leadott könyvelendő bizonylatokra nem jut elegendő ideje a könyvelőnek, hogy átnézze, lekönyvelje és visszaellenőrizze, hiszen a határidők be nem tartása bírságokat von maga után.
Nem lesz ideje a könyvelőjének arra, hogy javaslatot tegyen Önnek az adómegtakarítási lehetőségekről.
Ráadásul, ha bevallási határidő után kerül a könyvelésre számla, akkor a szükséges revízió is, adóellenőrzést eredményez.
A könyvelésre teljesen igaz a mondás, hogy: „Jó munkához, idő kell!”
Mit jelent a pénzforgalmi Áfa?
Az Ön vállalkozása akkor fizet Áfát, amikor a vevője ténylegesen kifizette az Ön által kiállított számlát.
A fizetendő Áfáját pedig, az Ön vállalkozása akkor csökkentheti a szállítótól kapott számla Áfa tartalmával, ha Ön kifizette a szállítót.
Tehát likviditási szempontból, a pénzforgalmi Áfa igen előnyös lehet, abban az esetben, ha vevőinek többségére jellemző, hogy fizetési késedelembe esnek.
Szabályzatok készítse kötelező!
A számviteli törvény hatálya alá tartozó vállalkozásoknak, legalább 4 kötelező szabályzattal
  • kell rendelkezniük:
  • 
  • Számviteli politika
  • 
  • Értékelési szabályzat
  • 
  • Pénzkezelési szabályzat
  • 
  • Leltározási szabályzat
A szabályzatok elkészítése nem egy felesleges nyűg. Vegyünk egy egyszerű példát. Magas a házipénztára? Nem állítjuk, hogy nem baj, de sokkal kevésbé probléma, ha Ön ezt a pénzkezelési szabályzatban megengedi. Ugyanis mindig a cégvezető tudja, hogy a vállalkozása működéséhez mekkora pénztárra van szüksége. A maximális összeget, amit Ön szükségesnek tart, rögzítse a pénzkezelési szabályzatban.
Az EU-ba történő, Áfa nélküli számlázás esetén ellenőrizni kell a partner közösségi adószámát!
Fontos, hogy mielőtt Áfa nélkül számlát állít ki, ellenőrizze, hogy a vevőnek valóban van-e érvényes közösségi adószáma.
Ezt az alábbi linken teheti meg: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=hu
Az igazolást az érvényes közösségi adószámról nyomtassa ki, és tűzze a számla mögé, vagy PDF-ben tárolja el!
Az késő, ha a könyvelő ellenőrzi az adószámot akkor, amikor megkapja a számlát. Ugyanis a partnernek a számla kiállítás időpontjában kell érvényes közösségi adószámmal rendelkeznie.
Az előlegszámla és a részszámla nem ugyan azt jelenti!
Több, lényeges különbség között az egyik legfontosabb, hogy az előleg számla után mindenképpen készülnie kell egy végszámlának is.
A végszámlában fel kell tüntetni az előleg számla összegét, számla számát, és le kell vonni belőle az előleg számla összegét.
A használt-, vagy a használatból kivont számlázó programokat és online számlázó rendszereket, 30 napon belül jelenteni kell a NAV-nak!
A jelentési kötelezettség 2014.10.01-től él. Amennyiben nem kézzel írja a számlákat, akkor biztosan be kellett jelentenie a NAV-nak a használt szoftvert.
Ugyan úgy igaz az is, hogyha kivonja használatból a számlázó programot, akkor azt is jelenteni kell.
„A bejelentési kötelezettség a számlázó program rendeltetésszerű használatbavételétől, illetve használatból való kivonásától számított 30 napon belül (NGM rendelet 11. §), valamint az online számlázó szolgáltatás igénybevételének kezdetétől, illetve az online számlázási szolgáltatás igénybevétele befejezésétől számított 30 napon belül (NGM rendelet 13. §) kell teljesíteni.” Forrás: http/nav.gov.hu
A bejelentéshez kérje könyvelője segítségét!
A nyugta, és a bevételi-, kiadási pénztárbizonylat is szigorú sorszámadású nyomtatvány!
Sokan gondolják úgy, hogy mivel a fenti nyomtatványok sorszámát a nyomtatvány boltban nem írják rá a számlára, ezért azokat nem kell szigorú számadású nyilvántartásba venni.
Ez tévedés! Csak azért nem kerül rá a sorszámuk a számlára, mert a nyomtatvány értékesítőjének nem kell jelentést küldeni ezekkel a nyomtatványokkal kapcsolatosan a NAVnak.
Ezért a megvásárolt fenti bizonylatokról is mindig, minden esetben kérjen számlát és ceruzával írja rá a pontos sorszámokat!
Fizetendő társasági adójának egy részét a NAV visszaadja vállalkozásának, csak kérnie kell!
Hogyan lehetséges ez?
Lehetőség van arra, hogy a befizetett társasági adóknak egy részét, támogatásként tovább utaltassa az Ön által kiválasztott szervezetnek.
A NAV a támogatást nemhogy átutalja az Ön nevében, de egy részét a vállalkozása adófolyószámláján is jóváírja.
Így Ön nem csak másokat, de saját vállalkozását is támogatja.

Mit kell Önnek tennie?
Minden adóelőleg-, és adófizetés előtt elküldeni a NAV-nak egy nyomtatványt, amiben kéri a támogatás elutalását.

Ön az alábbi kedvezményezett célokra tehet felajánlást:
a) filmalkotás támogatására,
b) előadó-művészeti szervezet támogatására,
c) látvány-csapatsport támogatására (jogcímenkénti részletezésben).

A gyakorlati megvalósításában mindenképpen kérje könyvelője segítségét!
Tilos a pénzváltás, büntet érte a NAV! Ne legyen jóindulatú!
A pénzváltás engedélyköteles tevékenység, így ha valaki bemegy az üzletébe és arra kéri Önt, vagy az egyik munkatársát, hogy váltson fel neki egy nagyobb bankjegyet, gondolja át, hogy megteszi-e!
Sajnos mielőtt jót cselekszünk, nem csak arról kell meggyőződnünk, hogy valódi-e a bankjegy, hanem arról is, hogy nem-e a törvény embere tesz próbára bennünket.
A kamarai hozzájárulás fizetése 2012. január 01-től kötelező!
A kamarai hozzájárulási díj részletei:

  • Összege évi 5.000 Ft.
  • 
  • Március 31-ig kell kifizetni egyösszegben, előre a tárgyévi, éves hozzájárulást.
  • 
  • Amikor az összeg a kamarához beérkezik, akkor arról, igazolást állít ki, és e-mailenelküldi a regisztrációkor megadott e-mail címre.
  • 
  • A NAV adók módjára behajthatja, azaz inkasszálhatja. Különösen nagy problémát jelenthet ez azoknál a vállalkozásoknál, akik regisztrálva vannak a köztartozásmentes
    adatbázisba és emiatt esnek ki.

    Sose felejtse el, ha vállalkozása van, két pénztárcája van! Külön-külön kell gazdálkodni velük!
    Ennek az apró szabálynak a betartásával sok probléma elkerülhető:
    
    • nem lesz tagi hitel a cégben
    • 
    • nem lesz túl magas a házipénztár
    • 
    • nem lesz veszteséges a vállalkozás
      A környezetvédelmi termékdíjat Önnek kell bevallania és megfizetnie!
      Milyen esetekben kell környezetvédelmi termékdíjat vallani?
      Amikor külföldről terméket szerez be, biztosan lesz ilyen kötelezettsége.
      Fontos! A termékdíj bevallása és megállapítása, egy külön szakma. Kérje a segítségünket, hogy az Ön számára közösen megtaláljuk a megfelelő szakembert!

      A kiszámlázott Áfa nem a vállalkozásáé! Ön csak átmenetileg őrzi meg a befizetési határidőig úgy, mint a bankok a vállalkozása pénzét!
      Óriási hiba olyan árajánlatot kiadni, ahol a költségeit nem tudja fedezni a nettó (áfa nélküli) összegből!

      A vállalkozás székhelyére, telephelyeire és fióktelepeire, cégtábla kihelyezése kötelező!
      Nem egy esetben felfüggesztette a NAV a vállalkozás adószámát, mert a székhelyen nem találta a cég létezésének nyomát.

      Hogyan keletkezik a tagi hitel a könyvelésben?
      Több költség számlát ad le a könyvelésre, mint amennyi pénz van a vállalkozásában. A bankok ügyelnek arra, hogy az Ön bankszámlája ne kerüljön mínuszba. A házipénztárt viszont Önnek kellene felügyelnie, mert az sem lehet mínuszos, ugyanis abból a pénzből, ami nincs számlát nem lehet kifizetni.
      Tehát a könyvelő bevételként könyvelni fog tulajdonostól kapott kölcsönt, és abból fizeti ki a készpénzes költségszámlát. Így keletkezik a tagi hitel.

      A Kft-k jegyzett tőkéjét 2016. március 15-ig kötelező megemelni 3.000.000-Ft-ra.
      Amiről viszont sokan nem tudnak:

      1. A tőkeemelést a felhalmozott eredménytartalékból is végre lehet hajtani.
      2. Amennyiben az eredménytartalékból emelünk, akkor ezt a részt a cég megszűntetésekor majd le kell adózni.
      3. A veszteségesen működő vállalkozások esetén, nem elég, ha a jegyzett tőkét kiegészítjük 3 millió forintra. (Olvassa el erről készülő hírlevelünket, ami megjelenik 2015.
        szeptember első hetében!)
      4. Tulajdonosként, ha úgy dönt, hogy nem az eredménytartalékból emel, hanem befizeti a különbözetet, akkor azt csak adózott jövedelemből tegye! Az adóhivatal nyilván tartja a tulajdonosok tőkeemeléseit, és ha nem volt hozzá elegendő adózott jövedelme (márpedig ők ezt látják!), úgy vagyonosodási vizsgálatot kezdeményezhetnek.
        Keressen fel, hogy időben fel tudjunk készülni a törvényváltozásra!
      A számlát részletesen, tételenként kell megírni, „gyűjtőnév” használata tilos!
      Ön szerint létezik olyan irodaszer típus, hogy „irodaszer”? Nem! Van toll, füzet, lefűző mappa,papírlyukasztó, stb.
      Az sem jó számla és tilos befogadni, amelynek a megnevezése a következő:
        
      • „Anyag költség a számla melléklet alapján”
      • 
      • „Anyag költség a szállítólevél alapján”
      • 
      • „Szolgáltatás a melléklet vagy a teljesítési igazolás szerint”