Hogyan kerül pénz a vállalkozás házipénztárába?
- A vevő készpénzben fizetett és a pénztáros nem fizette be a cég bankszámlára a pénzt.
- Amikor a bankszámláról készpénz felvét történik, akkor az a bankból kikerül, de a házipénztárba ezzel egyidejűleg bekerül.
Hogyan kerül ki a házipénztárból a pénz?
- Készpénzben fizetjük ki a munkabért.
- Készpénzért vásárolunk és természetesen számlát kérünk, MERT a vásárlás a cég tevékenységének az érdekében történt.
- Készpénzért vásárolunk és elfelejtünk számlát kérni, PEDIG a vásárlás a cég érdekében történt.
- Készpénzért vásárolunk és nem kértünk számlát, MIVEL a vásárlás nem a cég érdekében történt, hanem saját szükségletünkre költöttük el.
Az utóbbi két eset olyan, ami bizony azt eredményezi, hogy kevesebb pénz van a kasszában, mint amennyinek a könyvelés szerint lennie kellene. Előfordul néhány vállalkozás esetében, hogy igen nagy az eltérés.
Amennyiben nem tudunk elszámolni a cég vagyonával, súlyos következményekkel járhat, hiszen elvettük más tulajdonát – mégha ez a saját cégünk tulajdona is – hiszen a vállalkozásunk általában egy önálló jogi személy. Cégünk vagyona ≠ mi pénzünk. KIZÁRÓLAG, adózás után vehetünk ki saját maguk számára pénzt a vállalkozásunkból.
Mi a teendő, ha mégis elkövettük ezt a hibát?
Tegyük hivatalossá a „kölcsönt”, pl.:
- Nyereséges cégből felvehetünk osztalékot: az osztalék adó megfizetésével egyidejűleg.
- Amennyiben nagyobb a „kölcsön” és nem tudjuk egyösszegben rendezni az osztalék utáni adót, készítsünk egy hivatalos hosszú lejáratú kölcsön szerződést, termesztésen kamatra és a lehető leggyorsabban térítsük meg a kapott kölcsönt a cégünknek.
- Munkabérként is felvehetjük, abban az esetben érdemes, ha pl.: nyugdíjasok vagyunk, mert akkor igen kedvező az adózás.
Tetszett a cikk? Szeretnél segíteni más vállalkozóknak is, hogy jobban képben legyenek a kötelezettségeikkel? Oszd meg velük, hogy az OPTITAX Számviteli Kft.-t kövessék a Facebookon. Hamarosan, további segítséget is adunk a vállalkozóknak 😉